Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області поширює недостовірну інформацію про результати обговорення з громадськими організаціями сумнівних сторін власної діяльності через офіційні державні інтернет-сайти.
Протягом чотирьох років МБО «Екологія – Право – Людина» (надалі – ЕПЛ) веде боротьбу з втаємниченням екологічної інформації в Дерржуправлінні. Починаючи з травня місяця 2006 року, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Львівській області висновки державної екологічної експертизи відносилися до конфіденційної інформації, якій може надаватися гриф «Для службового користування». Такі дії управління, у свою чергу, потягнули за собою ряд обмежень з доступу до такої інформації для громадськості.
Понад три роки значний пласт екологічної інформації був недоступний для громадськості, жоден з висновків екологічної експертизи не був оприлюднений Управлінням для громадськості, як того вимагають положення Оргуської конвенції, Закону України «Про екологічну експертизу» чи Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 року №1628-р.
З метою усунення перешкод в доступі до екологічної інформації 15.09.2009 року ЕПЛ звернулася з позовом до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Львівській області про визнання незаконними та скасування положень наказів Держуправління, у відповідності до яких гриф «ДСК» присвоювався висновкам екологічної експертизи.
25 листопада 2009 року Львівським окружним адміністративним судом оголошено рішення, яким задоволено в повному обсязі позовні вимоги ЕПЛ у справі за позовом до Державного управління охорони навколишнього природного середовища.
І ось Деружправління ініціювало зустріч. 5 лютого 2010 року Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Львівській області (надалі – Держуправління) через власний веб-сайт та веб-сайт Міністерства охорони навколишнього природного середовища України поширено інформацію про проведену 03.02.2010 року «погоджувальну нараду між представниками Держуправління та Міжнародного благодійного фонду «Екологія-Право-Людина» щодо досягнення консенсусу в частині виконання Держуправлінням окремих положень Оргуської конвенції. На думку Держуправління, «розмова торкалася питання інтелектуальної власності підприємств на матеріали проектної документації, що містять унікальні науково-технічні розробки. А одним з результатів зустрічі, знову ж таки на думку Держуправління, стала домовленість «про завершення судових процесів у всіх передбачених інстанціях з приводу надання Держуправлінням МБФ «Екологія-Право-Людина» повного тексту висновку ДЕЕ проекту «Реконструкція ВАТ «Миколаївцемент».
Із змістом новини Держуправління читач може ознайомитись за цим посиланням: http://www.menr.gov.ua/cgi-bin/go?node=5484
Керівництво ЕПЛ відзначає, що по своїй суті поширена інформація дійсності не відповідає, оскільки не коректно відображає суть наради та позицію ЕПЛ в даному питанні. Зокрема, проведена нарада не стосувалася «питання інтелектуальної власності підприємств на матеріали проектної документації, що містять унікальні науково-технічні розробки». Згідно інформації, поширеної Держуправлінням, «на думку МБФ, ці документи повинні бути представлені широкому загалу, однак це суперечить міжнародному і національному законодавству з питань конфіденційності комерційної та промислової інформації, яка є інтелектуальною власністю підприємств».
Натомість, нарада стосувалася питань віднесення Держуправлінням висновків державної екологічної експертизи до інформації, якій може бути наданий гриф «Для службового користування» в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Львівській області.
Позиція ЕПЛ базується на положеннях міжнародного та національного законодавства України та зводиться до того, що висновки екологічної експертизи, які по своїй суті є основним та єдиним джерелом інформації, в якому визначається ступінь екологічного ризику і безпеки запланованої чи здійснюваної діяльності; встановлюється відповідність об’єктів експертизи вимогам екологічного законодавства, будівельних норм і правил; оцінюється вплив діяльності об’єктів екологічної експертизи на стан навколишнього природного середовища і якість природних ресурсів; оцінюється ефективність, повнота, обґрунтованість та достатність заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, є відкритою інформацією.
Зауважимо, що послідовні доводи ЕПЛ, викладені на основі положень міжнародного та національного законодавства України, взяті до уваги Львівським окружним адміністративним судом 25.11.2009 року при постановленні рішення, яким фактично знято грифи «ДСК» як незаконні з висновків державної екологічної експертизи, прийняті Держуправлінням починаючи з 2006 року. На вказану постанову Держуправлінням подано апеляційну скаргу.
Зважаючи на те, що доводи ЕПЛ не визнані аргументованими з боку Держуправління і водночас позиція Держуправління щодо правильності власних дій не враховує обґрунтованої критики, викладеної в рішенні суду від 25.11.2009 року, результати наради звелися не до «завершення судових процесів у всіх передбачених інстанціях з приводу надання Держуправлінням МБФ «Екологія-Право-Людина» повного тексту висновку ДЕЕ проекту «Реконструкція ВАТ «Миколаївцемент», як зазначено в новині Держуправління, а до конструктивного вирішення питання стосовно законності дій Держуправління з віднесення всіх висновків державної екологічної експертизи, починаючи з 2006 року, до інформації, якій може бути наданий гриф «ДСК», у судових інстанціях у вищезгаданій справі за позовом ЕПЛ.
ЕПЛ і надалі вестиме роботу, спрямовану на зняття Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Львівській області з усіх висновків державної екологічної експертизи грифу «ДСК».
За більш детальною інформацією звертайтесь:
Андрій Петрів, провідний юрисконсульт МБО «Екологія – Право – Людина»
a.petriv@gmail.com; epl@mail.lviv.ua
тел./факс: 032-243-3-888