Шановний Миколо Яновичу!
Вами ініційовано проект Закону України “Про реформування та вдосконалення дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального і невиснажливого використання природних ресурсів та екологічної безпеки, зменшення регуляторного тиску на суб’єктів господарювання» № 9139 від 09.09.2011 р., який уже пройшов перше читання у ВР.
Даний проект, пропри його актуальність у питаннях спрощення та забезпечення прозорості роботи дозвільної системи України, водночас містить поправки до деяких чинних законів, що значно погіршують ці закони, перетворюють їх на такі, що суперечать нормам Міжнародних документів, уже підписаних Україною, вступають у суперечність з правовими та гуманними засадами суспільного життя та викликають велику занепокоєність у суспільстві. Йдеться, зокрема, про поправки до законів «Про тваринний світ» та «Про захист тварин від жорстокого поводження».
Так, згаданим законопроектом пропонується доповнити ст. 17 ЗУ «Про тваринний світ» частинами такого змісту:
«Дозвіл на спеціальне використання об’єктів тваринного світу видається:
центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів — на використання об’єктів тваринного світу в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України (крім риби та інших водних живих ресурсів), на добування вовків, лисиць, собак і котів бродячих, ворон сірих, сорок, граків і селекційного та вибіркового діагностичного відстрілу мисливських тварин для проведення ветеринарно-санітарної експертизи у межах території та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення України, немисливських видів тварин з науковою, культурно-освітньою, виховною та естетичною ціллю;…
центральним органом виконавчої влади з питань лісового та мисливського господарства — на добування кабанів, ланей, оленів європейських та плямистих, козуль, лосів, муфлонів, білок, бабаків, бобрів, борсуків, ондатр, куниць лісових та кам’яних, норок американських, на добування вовків, лисиць, собак і котів бродячих, ворон сірих, сорок, граків не в мисливський сезон або в заборонених для полювання місцях (крім об’єктів природно-заповідного фонду), лисиць і собак єнотовидних протягом року в місцях інтенсивного розведення дрібної дичини»…
Цілком підтримуючи прагнення запровадити надання дозволу на спеціальне використання об’єктів тваринного світу (в тому числі, згідно ч. 1 ст. 17 даного закону, їх вилучення їх з природного середовища, до якого належить і вилов безпритульних тварин, котрий, таким чином, підпадає під дію дозвільної системи), звертаємо Вашу увагу, що:
1) нормативно-правова база України не містить визначення поняття «бродячи собаки і коти». Натомість, ст. 1 спеціального закону «Про захист тварин від жорстокого поводження» визначено поняття «безпритульні тварини» - домашні тварини, що залишилися без догляду людини або утворили напіввільні угруповання, здатні розмножуватися поза контролем людини» та «домашні тварини» – собаки, коти та інші тварини, що протягом тривалого історичного періоду традиційно утримуються і розводяться людиною, а також тварини видів чи порід, штучно виведених людиною для задоволення естетичних потреб і потреб у спілкуванні, що, як правило, не мають життєздатних диких популяцій, які складаються з особин з аналогічними морфологічними ознаками, та існують тривалий час у їх природному ареалі».
Як випливає з тексту спеціального закону, безпритульні собаки і коти є ДОМАШНІМИ, що залишилися без догляду людини. Отже регламентацію надання дозволу на їх вилов необхідно запроваджувати шляхом змін до спеціального закону – «Про захист тварин від жорстокого поводження»;
2) необґрунтованим, таким, що суперечить чинному законодавству та міжнародним нормативно-правовим документам (зокрема, підписаній Україною 5 липня 2011 р. Європейській конвенції про захист домашніх тварин» та Санітарному кодексу наземних тварин, 2009 (Положення про контроль популяції бродячих собак, Рекомендації OIE - Міжнародної організації з охорони здоров’я тварин, виконання яких є для обов’язковим України, що є членом цієї організації з 11.07.1994 р.) є віднесення видання дозволу на вилов безпритульних тварин центральному органу виконавчої влади з питань лісового та мисливського господарства. Запропонована норма прямо вводить легалізацію полювання на собак і котів, тобто їх жорстокого убивства, прямо забороненого законами України і передбачає кримінальну відповідальність за його здійснення (ст. 299 Кримінального кодексу України). Домашні тварини (а до них, згідно ст. 1 ЗУ «Про захист тварин…», нагадаємо ще раз) належать і безпритульні, мають спеціальний правовий статус і полювання на них заборонено.
Легалізація дозволу на полювання на тварин, на яких поширюється дія спеціального закону, є правовим нонсенсом, суперечить моральним засадам суспільного життя, чинній нормативно-правовій базі та міжнародним угодам;
3) Сферу поводження з домашніми і безпритульними тваринами в частині убезпечення їх від жорстокості врегульовано спеціальним законом, що регулює спеціальну (обмежену) сферу суспільних відносин – Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження», прийнятим ще в лютому 2006 р. Згідно з листом Міністерства юстиції України № 758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» від 26.12.2008 «При розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом». Запропонованим законопроектом норми спеціального закону «Про захист тварин від жорстокого поводження в частині віднесення собак і котів до домашніх та безпритульних тварин не скасовуються. Водночас запропоновані проектом спеціального закону зміни в другий спеціальний закон «Про тваринний світ» не можуть скасовувати і норми третього спеціального закону «Про захист тварин від жорстокого поводження». Отже з погляду нормотворчості запропоновані зміни є неприйнятними і ведуть до неможливості застосування усіх трьох спеціальних законів на практиці;
4) 27.02.2012 р. Раді Міністрів АР Крим, Київській, Севастопольській міським держадміністраціям, міським радам (за списком) був направлений лист № 1506-02-12 за вашим підписом, в якому Ви особисто звертали увагу органів місцевого самоврядування на «необхідність приділити особливу увагу профілактиці та виявленню фактів жорстокого поводження з тваринами, що приводить до їх загибелі або каліцтва, забезпеченню притягнення порушників до встановленої законодавством відповідальності» та підкреслювали, що «офіційна позиція уряду полягає в неухильному виконанні вимог Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» та дотриманні принципів Європейської конвенції «Про захист домашніх тварин». До повноважень прем’єр-міністра України належить і оприлюднення офіційних позицій уряду України. Таким чином введення до законодавчого поля України зазначених норм є неприпустимим і з погляду їх суперечності офіційним позиціям очолюваного Вами уряду.
З огляду на зазначене та небезпечність і граничну негативність для правового поля України та її міжнародного статусу наслідків такого введення, пропонуємо при другому читанні законопроекту ВИЛУЧИТИ зі згаданих поправок до ЗУ «Про тваринний світ» слова «собак і котів бродячих».
До другого читання запропонувати таку редакцію зазначених норм:
«Дозвіл на спеціальне використання об’єктів тваринного світу видається:
центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів — на використання об’єктів тваринного світу в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України (крім риби та інших водних живих ресурсів), на добування вовків, лисиць, ворон сірих, сорок, граків і селекційного та вибіркового діагностичного відстрілу мисливських тварин для проведення ветеринарно-санітарної експертизи у межах території та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення України, немисливських видів тварин з науковою, культурно-освітньою, виховною та естетичною ціллю;…
центральним органом виконавчої влади з питань лісового та мисливського господарства — на добування кабанів, ланей, оленів європейських та плямистих, козуль, лосів, муфлонів, білок, бабаків, бобрів, борсуків, ондатр, куниць лісових та кам’яних, норок американських, на добування вовків, лисиць, ворон сірих, сорок, граків не в мисливський сезон або в заборонених для полювання місцях (крім об’єктів природно-заповідного фонду), лисиць і собак єнотовидних протягом року в місцях інтенсивного розведення дрібної дичини».
Натомість питання видання дозволу на вилов безпритульних тварин віднести до компетенції належного органу, яким є центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів. Відповідно внести зміни до ст. 24 «Вилов та ізоляція домашніх тварин» ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження», доповнивши її частиною три такого змісту:
«Дозвіл на вилов безпритульних та домашніх тварин видається центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів»
Звертаємо Вашу увагу також, що поправки до ст. 53 «Ввезення в Україну і вивезення за її межі об'єктів тваринного світу та знарядь їх добування» Закону України «Про тваринний світ» передбачають вилучення чинної на сьогодні заборони на ввезення в Україну електроловильних систем (електровудок), монониткових (волосінних) сіток, мисливських капканів та інших засобів добування об'єктів тваринного світу, заборонених законом. Така заборона була внесена до даного закону 12.05.2011 р., що було схвально зустрінуто вітчизняною та міжнародною громадськістю і чим Україна цілком підставово пишалася до цього часу.
Наголошуємо на неприпустимості відмови від такої заборони. Пропонуємо чинну частину 2 ст. 53 ЗУ «Про тваринний світ» залишити в незмінному вигляді як останню частину статі.
Звертаємо також Вашу увагу, що поправками до ст. 25 ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження» запропоновано вилучити третю частину чинної статті: «Створення зоопарку здійснюється на підставі дозволу, що видається центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища». Зі ст. 29 цього закону виключено також слова «…надання дозволів на створення зоопарків…».
Таке вилучення значно погіршує можливості контролю держави та громадськості щодо забезпечення диким тваринам та тваринам, занесеним до Червоної книги, належних умов утримання. Ситуація, яка склалася в Україні в цій ділянці, уже призвела до погіршення міжнародного іміджу України, виключення її зоопарків з Міжнародної організації ЕАЗА, гучних скандалів щодо неналежних умов утримання тварин у зоопарках та корупційних схем навколо них. На сьогодні існує нагальна потреба узгодження інших нормативно-правових актів з доволі прийнятним чинним ЗУ «Про захист тварин…», зокрема, внесення змін до ст. 35 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» в частині регламентації видання дозволу на створення зоологічних парків.
Пропонуємо при другому читанні ст. 25 та 29 ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження» у відповідній частині залишити без змін, не вилучати норму щодо видання дозволу на створення зоологічних парків, а законопроект доповнити частиною такого змісту:
«У Законі України «Про природно-заповідний фонд України» ст. 35 доповнити такою частиною 2:
Дозвіл на створення зоологічних парків надається центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів
Строк видачі дозволу або надання письмового повідомлення про відмову у його видачі не повинен перевищувати 30 днів з дня надходження заяви та відповідних документів на розгляд.
Підставами для відмови у видачі дозволу є:
подання суб’єктом господарювання або фізичною особою неповного пакета документів, необхідних для одержання дозволу, згідно з установленим переліком;
виявлення в документах, поданих суб’єктом господарювання або фізичною особою, недостовірних відомостей;
відсутність персоналу, що має зоологічну або ветеринарну освіту;
відсутність умов для утримання тварин, що відповідають їх біологічним, видовим та індивідуальним особливостям.
Підставами для переоформлення дозволу є:
зміна найменування суб’єкта господарювання або прізвища, імені та по батькові фізичної особи;
зміна місцезнаходження суб’єкта господарювання або місця проживання фізичної особи.
Підставами для видачі дубліката дозволу є його втрата або пошкодження.
Дозвіл анулюється органом, який його видав, у разі:
звернення суб’єкта господарювання або фізичної особи із заявою про анулювання дозволу;
припинення діяльності юридичної особи або смерті фізичної особи, якій видано дозвіл;
встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
задоволення клопотання органу державного санітарно-епідемічного нагляду щодо анулювання дозволу, яке надійшло відповідно до законодавства;
створення перешкод суб’єктом господарювання під час проведення перевірки додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
визнання виданого дозволу недійсним у судовому порядку;
порушення умов утримання тварин, що відповідають їх біологічним, видовим та індивідуальним особливостям.
Рішення про анулювання дозволу надсилається суб’єкту господарювання або фізичній особі поштовим відправленням з описом вкладення не пізніше п’яти робочих днів з дня прийняття такого рішення. Дія дозволу припиняється через десять робочих днів з дня прийняття рішення про його анулювання.
Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється на безоплатній основі.
Дозвіл на утримання диких тварин у напіввільних умовах чи у неволі видається на необмежений строк.»;
Поправками до ст. 30 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» запропоновано виключити абзац четвертий: «…надання дозволу на використання тварин у спортивних, видовищних заходах, фото- та відеозйомках, при організації розваг…».
Звертаємо вашу увагу, що використання тварин при здійсненні фото- та відеозйомок, організації розваг не згадується в жодному іншому нормативному акті. А проте, це діяльність, що має на меті отримання прибутку (комерційна) та потребує контролю з боку держави в частині поводження з тваринами. Скасування надання дозволу на таку комерційну діяльність нанесе збитки державному бюджету, дозволить підприємцям уникати належного оподаткування, а також унеможливить контроль над недопущенням жорстокого поводження з диким та екзотичними тваринами, що використовуються в даному виді комерційної діяльності.
Пропонує відмовитись від вилучення цієї норми, а ст. 20 ЗУ «Про захист тварин...» доповнити частиною такого змісту:
«Дозвіл на використання тварин у спортивних, видовищних заходах, фото- та відеозйомках, при організації розваг надається відповідно до Закону України «Про ветеринарну медицину».
Відповідно у Законопроекті передбачити необхідні зміни до ЗУ «Про ветеринарну медицину» і викласти частину 1 ст. 38 в такій редакції:
«Юридичні особи та фізичні особи – підприємці, які проводять виставки, змагання тварин, ярмарки, аукціони, вистави з тваринами, що мандрують, організовують пересувні зоопарки, інші видовищні заходи та розваги, здійснюють фото- і відеозйомку з використанням тварин тощо зобов’язані отримати на проведення таких заходів дозвіл головного державного інспектора ветеринарної медицини відповідного територіального органу».
Насамкінець, шановний Миколо Яновичу, звертаємо Вашу увагу на тенденцію істотного погіршення усього обсягу законодавчої бази України в частині поводження з тваринами, що вільно чи невільно має місце при намаганні реформування дозвільної системи України, відмови України від проголошених і вже імплементованих в її законодавство цивілізованих норм у цій сфері. Останнє вочевидь не є випадковим, хоча й суперечить визначеному особисто Вами як прем’єр-міністром курсу нашої держави на євроінтеграцію та ствердження демократичних і гуманістичних цінностей у суспільному житті. Не випадковим є те, що Голова профільного з даного питання Комітету Верховної Ради України п. Семинога, який дав свій позитивний висновок запропонованому законопроекту, неодноразово у відповідях на звернення громадян та громадських організацій висловлював жаль з приводу того, що Україна відмовилася від принципів регулювання чисельності тварин, прийнятих у Радянському Союзі. Нагадаємо, що такі принципи не були винятковими лише для сфері поводження з тваринами, а поширювалися на все суспільство, і є та були визнані світовою громадськістю неприйнятними та несумісними з цивілізованими засадами суспільного життя. Відмова від цивілізованих принципів в одній ділянці суспільного життя цілком може тягнути за собою і поширення інших принципів в усьому суспільстві. Сподіваємося на ваше розуміння.
Президент ГО «Інститут сучасних проблем України»
Тетяна МЕТЕЛЬОВА