Про Україну у світі нічого не знають. Точніше, майже нічого. Чорнобиль, Андрій Шевченко, помаранчева революція, корупція. Ото й усе. Це – загальновідомий факт. А тепер спробуймо чесно відповісти на запитання: а що ми знаємо, скажімо, про Нідерланди? Про Норвегію? Та й навіть про Німеччину? Гете, Гітлер, Бетховен, Маркс – Енгельс, пиво, Меркель...
Китай. Найбільша за чисельністю населення країна світу. З одного боку, це економічно потужна и динамічна країна, дехто навіть вважає, що у зовсім недалекому майбутньому вона стане світовим лідером, ще дехто бачить у ній взірець виважених та успішних реформ. З іншого боку, китайські товари часто сприймаються як вкрай неякісні, на самісінькій межі відвертої халтури, а китайських фірм зі світовим ім'ям не пригадується. Ці два стереотипи мирно співіснують у нашій свідомості, хоча вочевидь суперечать один одному. Як пояснити китайське економічне зростання, на чому воно ґрунтується, до якої міри воно насправді потужне? Про це не дізнатися ані з екранів телевізорів, ані зі шпальт друкованих видань, навіть серйозних.
Та навіщо так далеко ходити? Візьмемо сусідів. Що ми знаємо про Білорусь? Там утискують опозицію, але там чисто, немає злочинності, усі села перетворилися наагромістечка, економіка працює, а люди живуть незрівнянно краще за українців, майже на рівні пересічних європейців. І не біда, що переважна більшість цих «знань» не відповідає дійсності або відповідає їй лише частково. Отримати реальнішу картину життя наших сусідів немає звідки. Так, хіба що окремі й розрізнені фрагменти. От саме вони й складаються у змальовану вище картину.
Згадки про Румунію здебільшого викликають поблажливі посмішки, а ще образу й нерозуміння – як це так, із якого це дива їх прийняли до Євросоюзу, а нас – ні? А що нам відомо про сьогоднішню румунську реальність? Про те, зокрема, що ще до вступу до ЄС частка машин та обладнання в румунському експорті була вдвічі більшою за таку саму частку в українському експорті? Що тепер у країні масово відкриваються філії відомих західних фірм?
Сполучені Штати Америки, передвиборна гонка. Клінтон – жінка, Обама – темношкірий, Маккейн – республіканець, а демократи все чубилися й ніяк не могли визначитися з лідером. Майже як у нас, та й висвітлення передвиборних баталій таке саме – хто кого переможе. Усе це добре, але яка нам усім користь від того, окрім як просто цікаво стежити за черговим серіалом? Хто з кандидатів як ставиться до України, Росії, Європи, хто з-поміж них був би найкращим з нашого, україноцентричного, погляду? Агов, то хто ж? А майже не чути.
Про Косово згадували лише тоді, коли або туди вводили миротворчий контингент, або край робив черговий крок до незалежності від Сербії. Як і завжди, повідомляли тільки поточні новин и – ані про підґрунтя конфлікту, ані про позиції сторін не йшлося. Коли в матеріалах з Косова журналісти щосили наголошували на тому, що албанці сповідують іслам, а серби – православ'я, єдиний висновок, який міг зробити пересічний глядач (і робив його), був такий: США воюють з ісламом, але в Косовому підтримали мусульман, отже, головний ворог для них – православ'я. Через фрагментарність інформації реальний конфлікт було цілковито підмінено удаваним, штучно сконструйованим. А потім усі бідкаються: «І чого це українці так налаштовані проти НАТО, і що ж із тим робити ?».
Якщо внутрішня журналістика в Україні дедалі більше перетворюється на журналістику скандалів та розбірок, то міжнародна давно вже стала журналістикою катастроф. Вона лише й розповідає, що про стихійні лиха, техногенні аварії та, хіба що ще, про результати найважливіших виборів у кількох найбільших державах. І все. Однак це цілком закономірно. Коли ЗМІ концентрують свою увагу на гарячих фактах, здебільшого скандалізованих чи трагедизованих, та ретранслюванні слів та думок політиків, коли такі жанри, як огляд та нарис, зникають, міжнародні відділи тих самих медіа не можуть існувати в іншому форматі. Усе, що не має потужного, а бажано такого, щоб іще й полоскотав нерви, інформаційного приводу, стає неформатом. Ну от чого би це раптом хтось почав розповідати про те саме ставлення до України претендентів на посаду президента США? Про взаємні розбірки – тут усе зрозуміло: десь відбулися первинні вибори, хтось їх виграв, а хтось програв, хтось із цього приводу щось сказав. Є гарячий факт. А зважування, чия перемога була би кращою з українського погляду, ніби й нема куди втулити, нема до чого прив'язати. Потім і виходить, мов у Крилова: «Слона-то я и не приметил».
Іноді навіть закрадається страшна здогадка – якби, не дай Боже, Гітлер жив би сьогодні, й існували би зараз Освенцім та Майданек, українці, цілком імовірно, нічого про це не знали би, бо їм про це ніхто нічого не розповідав би. Знищення людей у концтаборах – ц е ж вам не катастрофа «Титаника», а цілком буденна, щоденна практика. Інформаційного приводу взяти й повідомити про це так ніколи й не знайшлося б. Ну хіба що в якомусь із концтаборів урочисто відзначили би знищення мільйонного в'язня.
Це страшно, але це саме так – розтягнуті в часі, неодномоментні події, хоч би якими важливими вони були, не мають сьогодні найменших шансів потрапити на телеекрани або шпальти газет. Це, власне, аж ніяк не гіпотетичне припущення. Тема ісламського радикалізму є сьогодні однією із найпопулярніших. Висвітлюють її, як здається, від і до. Утім, є держава, де ісламські радикали перебувають при владі. Це Судан. Там не відбувається гучних терористичних актів, там тихо й методично будують свій «новий порядок». От ви знаєте, що саме відбувається в Судані? Ви про це де-небудь чули або читали? Але рано чи пізно завершиться тим, чим і зазвичай – оцей «новий порядок» вихлюпнеться назовні. Для українців ця цілком прогнозована річ стане черговою несподіванкою – та хто би, мовляв. міг подумати?
І знову ж – не треба так далеко ходити. Лише після смерті Сапармурата Ніязова у повідомленнях мимохідь згадували про середньовічні тортури, що застосовувалися у Туркменістані до політичних супротивників та неблагонадійних. Тривало це довгі роки, а повідомили про це тоді чи не вперше. Натомість серед українців досить поширеною була впевненість, що у Туркменістані кожен пенсіонер ледь не щороку може дозволити собі купити нову тойоту. Сьогодні у цій країні інший президент. Чи знаємо ми, куди рухається вона, чи змінилося там що-небудь?
Якщо під час висвітлення внутрішніх подій на екрані вряди-годи можна побачити експертів, яким дають сказати одну-дві фрази на кшталт: «Як ви гадаєте, хто переможе, Тимошенко чи Янукович? – Ну, я думаю, що... – Дякую, це була думка шановного політолога», то експертів-міжнародників на екрані не буває практично взагалі. Коментарі міжнародних подій, за дуже-дуже рідкісними винятками, не передбачені як такі.
Більшість українських медіа не мають розвиненої кореспондентської мережі за кордоном, і через те мовляв всі біди. По-перше, деякі ЗМІ, і зокрема телеканали, мають хоча би по одному-два кореспонденти. По-друге, в даному разі йдеться якраз не так про кореспондентів, як про оглядачів, коментаторів, політологів-міжнародників. Ідеться про заведений в українських ЗМІ формат. Від того, що про суперництво Клінтон із Обамою нам розповідали би з місця подій, ракурс, під яким його розглядають – ракурс мильної опери, – навряд чи змінився б.
Урешті-решт, доступними є світові ЗМІ, Інтернет. Але міжнародна інформація й на 17-му році незалежності йде до України переважно через Росію, у російській інтерпретації, з відтворенням усіх російських штампів. Чи звернули ви увагу: у випусках теленовин країни колишнього СРСР дуже рідко звуть країнами, а переважно республіками? Мається на увазі при цьому зовсім не форма правління – адже Республіку Польща називають країною, а, скажімо, Таїланд ніколи не звуть замість країни монархією. Тут слово «республіка» виступає у значенні адміністративної одиниці СРСР, що номінально має державоподібний статус. Зрозуміло, чому так роблять у Росії: навіювання ідеї про «неповноцінність», «номінальну державоподібність», «аномальний міжнародний статус» партнерів по СНД і є одним із наріжних каменів тамтешньої інформаційної політики. Але навіщо це робиться в Україні?
Чи звернули ви увагу, як часто звучать словосполучення «сфера інтересів», «зона виключних інтересів», «сфера впливу»? І це сьогодні, на початку XXI століття! Пригадується журнал «Огонек» початку 1990-х, де було надруковано карту Європи, нібито розділену на сфери впливу, причому Португалія належала до американської, а Іспанія до британської, Латвія до американської, а Естонія до німецької. От саме з тієї карти й почалося масове вторгнення поняття «сфери впливу» як нібито модерної політичної категорії до російських ЗМІ. Мета видається очевидною – створити враження, ніби зовнішня політика Росії нічим не відрізняється від зовнішньої політики західних країн. Тож навіщо українським медіа підтримувати цю легенду?
Репродукувати повідомлення російських інформаційних агенцій, із усім їхнім ідейним навантаженням, немов істину в останній інстанції, а потім скаржитися на домінування Росії в українському інформаційному просторі – вельми специфічне задоволення, але ж хіба не саме так відбувається?
Найбільше потішила російська орієнтація наших ЗМІ напередодні та під час весняного саміту НАТО в Бухаресті. Німеччина та Франція виступали проти приєднання України до ПДЧ. Здавалося би, саме представники цих країн мусили не сходити з українських телеекранів – їх мали би просити роз'яснити позицію їхніх держав до найменших дрібниць, із ними мали би сперечатися у ток-шоу. Чи було щось подібне? Аж ніяк. З екрану не сходили російські політики, а найактуальнішою темою для обговорення стала позиція та реакція офіційної Москви. Охарактеризувати це одним словом не виходить і тепер.
До речі, звідки український телеглядач може отримати міжнародну інформацію? Є випуски новин. На Першому національному – вузькоспеціалізована програма «НАТО: свій чи чужий?» Що ще? Більшість із них має гуристично-курортно-шопінгово-гастрономічний формат.
Була за радянських часів на московському телебаченні програма «Міжнародна панорама». Безумовно, пропагандистська. Безумовно, ідеологізована. Хоча її ведучі примудрялися поміж пропагандою доносити цікаву інформацію. Мова не про те. Ніша програм, де подавали би розгорнуту інформацію, не прив'язану чи хоча би не жорстко прив'язану до актуальних подій, так і залишилася порожньою. У міжнародній журналістиці, як ніде, очевидно, що самі лише репортажі та повідомлення про поточні факти не в змозі створити цілісну інформаційну картину.