Всеукраїнська громадська екологічна організація «Національний екологічний центр України» (НЕЦУ) звернулась до Прокуратури м. Києва з проханням оскаржити в суді рубки вікових дерев, яки було виявлено у вересні на території острова Жуків в м .Києві.
Передісторія
У минулому, 21.12.2006 р., ділянку, на якій було проведено рубку (площа ділянки – 6 га, наразі вирубано – 1,2 га) рішенням Київради №363/420 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «АВ-Медгруп» земельної ділянки для влаштування реабілітаційно-оздоровчого центру, зони відпочинку на о. Жуків у Голосіївському районі м. Києва» передали в користування ТОВ «АВ-Медгруп». Цим рішенням ділянку було виведено зі складу природно-заповідного фонду м. Києва (ландшафтного заказника «Острів Жуків») та до земель запасу. Також цим рішенням неправомірно внесено зміни до «Програми розвитку зеленої зони м. Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста». Це рішення Київради (№363/420) є неправомірним, адже грубо порушує процедуру зміни меж та вилучення ділянок зі складу земель природно-заповідного фонду і, як нам відомо, наразі оскаржене Прокуратурою м. Києва у суді.
Детальніше можна почитати в статтях:
16.01.2008. Черновецький розпорядився знищити 2 тисячі дерев на Жуковому острові
http://pryroda.in.ua/blog/2000derev_na_zhukovomu/
23.01.2008. АВ-Медгруп рубатиме дерева на Жуковому острові не лише собі!
http://h.ua/story/80082/
03.09.2008. На Жуковому острові почалася вирубка дерев
http://pryroda.in.ua/stepan/zhukiv_rubka/
06.10.2008. Прокуратура м.Києва завдає другого удару
http://pryroda.in.ua/dop-kyiv/prokuratura-mkiyeva-zavdaye-drugogo-udaru/
12.09.2008. Сокира «орденоносного» мера пройшлася Жуковим островом
http://pryroda.in.ua/stepan/zhukiv-protest/
+
Стисла історія захисту заказника «Острів Жуків»
http://pryroda.in.ua/necu/ostriv-zhukiv/
Нововиявлені факти та обставини
Усі відповіді на попередні звернення НЕЦУ базувалися на тому, що територія, на якій здійснено рубку, не є більше зеленою зоною загального користування, не є сферою користування КО Київзеленбуді, не є природно-заповідним об’єктом. Тому всі претензії громадськості щодо неправомірності рубки були відкинуті. Проте тепер виявлені нові факти, які не можуть лишатися непоміченими.
Мова йде про Ордер №480 на видалення зелених насаджень від 18.07.2008 р. (http://www.necu.org.ua/wp-content/gallery/vasudzhykiv/thumbs/thumbs_img027.jpg). Досліджуючи текст цього ордеру, бачимо багато порушень, кожне з яких заслуговує окремого дослідження контролюючих органів. Зокрема, бачимо велику кількість порушень Постанови КМУ від 1.08.2006 р. №1045 «Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах».
1. У тексті цього Ордеру, як і в інших документах, що супроводжують рубку, немає згадок про сплату забудовником компенсаційної вартості знесених зелених насаджень. Утім, нехтування цим нюансом є дуже суттєвим, адже йдеться про компенсацію за знесення 2179 дерев і 3079 кущів. Сплата відновної вартості зелених насаджень повинна відбуватися до видачі ордеру на видалення зелених насаджень (вимога п.5 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах);
2. Акт обстеження зелених насаджень подається на погодження з територіальним органом Мінприроди (п.4 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах). Утім, як бачимо з тексту самого ордеру, він погоджений не органом Мін природи, а Виконавчим органом Київської міської державної адміністрації Управлінням охорони навколишнього природного середовища у м. Києві, до повноважень якого не входить експертна діяльність.
3. п.4 названого Порядку також визначає терміни розгляду та видання документації, що передує знесенню зелених насаджень. Зокрема, в ньому сказано таке: «Підставою для прийняття рішення компетентним органом є заява юридичної чи фізичної особи (далі – заявник) про видалення зелених насаджень. Компетентний орган протягом трьох днів після надходження заяви затверджує склад відповідної комісії. (…) Комісія у п'ятиденний строк після її затвердження визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню, за зразком, затвердженим Мінбудом. (…) Голова комісії готує в триденний строк проект рішення компетентного органу про видалення зелених насаджень, в якому зазначаються дані про кількість зелених насаджень, що підлягають
видаленню і що залишаються на земельній ділянці. Компетентний орган у тижневий строк після надходження зазначеного проекту приймає рішення про видалення зелених насаджень і наступного дня видає заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню».
Втім, Ордер №480 на видалення зелених насаджень був виданий лише 18.07.2008 р., при тому, що акт обстеження зелених насаджень, на який він посилається, датується аж 28-м серпня 2007 р., тобто практично рік тому. Відтак при виданні даного ордеру грубо порушено строки розгляду матеріалів обстеження та знесення зелених насаджень.
Усі названі факти вказують на наявність багатьох порушень при оформленні даної рубки. Керуючись цими доводами, НЕЦУ просить Прокуратуру м.Києва оскаржити в суді дозвільну документацію на цю рубку – першу рубку дерев на заповідному Жуковому острові.